Buy Tickets

Juan Carlos Tabío

Director

Biography

An unconditional lover of cinema who was able to watch 400 Blows four hundred times, Juan Carlos Tabío launched his cinematic career at ICAIC in 1961. Following his accomplishments in the short fiction genre, Tabío, who belonged to a new generation of filmmakers trained in the documentary genre (he himself had produced over 30 documentaries from 1961-1980), went on to direct his first feature-length comedy: Se Permuta (House for Swap) (1983). The film was based on a play Tabío himself staged with the encouragement of fellow filmmaker Tomás Gutiérrez Alea, a solid friend who shared his comedic sensibility. The two co-directed the Oscar-nominated film Fresa y Chocolate (Strawberry and Chocolate) in 1994.

When asked by a journalist to speak on the origin of comedy in his films, Tabío answered:

“It’s been my way of cinematically saying that when comedy is the end goal, the seams are revealed. For me, it’s not something you go looking for, but rather something that just happens. Comedy is an extremely valid form of communication, of getting serious messages through to people while entertaining them. The important thing is not to tell a story just to tell a story; a story should reveal a reality so that it keeps the spectator’s interest while moving them to a place of reflection and criticism.”

Tabío had, on other occasions, spoken explicitly about his use of comedy as a force to raise consciousness, describing it as “a mechanism used to unravel codes, to penetrate reality with real-world situations that would otherwise need to be explained with a more complex language.”

 Dedicated to the conviction that comedy is not a secondary genre, and that humor can be implemented to take on serious, risky, and complex subject matter, Juan Carlos Tabío pursued this path in his later work—Lista de espera (The Waiting List) (2000), Aunque estés lejos (So Far Away) (2003), and El Cuerno de la abundancia (The Horn of Plenty) (2008)—with an unrelenting desire to make his audience laugh while simultaneously laughing at themselves. 

– Luciano Castillo

Español
Amante incondicional del cine, capaz de ver 400 veces Los 400 golpes, Juan Carlos Tabío (La Habana, 1943) se inició en el ICAIC en 1961. Tras algunas incursiones en el cortometraje de ficción pertenece a la nueva generación de realizadores entrenados en el documental que tiene la posibilidad de acceder al largometraje con su comedia Se permuta (1983) basada en una obra teatral cuya escenificación corrió por su cuenta, a partir de una idea de Gutiérrez Alea, a quien le unió una sólida amistad y un común sentido del humor a partir de su primera colaboración en La muerte de un burócrata (1966).

Cuando una periodista interrogó a Tabío sobre por qué el humor en sus filmes, el director respondió:

“Ha sido mi manera de decir en términos de cine; cuando humor es un propósito se le ven las costuras. Para mí, este no es una búsqueda, sino un resultado. La comedia es una forma muy válida de comunicación, de llegar a la gente también a través del entretenimiento expresando cosas muy serias. Lo importante está en no contar una historia por contarla, ésta debe revelar una realidad para que interese y mueva a una operación reflexiva y crítica”. En otras oportunidades ha subrayado que apela esa increíble fuerza generadora de conciencia que para él es el humor, por conceptuarlo como “un mecanismo para develar claves, penetrar en la realidad y tornar evidentes situaciones y aspectos de la vida, que de lo contrario, requerirían de una descripción más compleja”.

Convencido de que la comedia no es un género menor y de que el humor sirve para tratar los temas más serios, arriesgados y complejos, Juan Carlos Tabío, ha proseguido por ese camino en sus obras posteriores (Lista de espera, Aunque estés lejos, El cuerno de la abundancia), con el perenne ánimo de hacer reír al espectador y, al mismo tiempo, hacerlo reírse de sí mismo.

– Luciano Castillo

x
Skip to toolbar